Friday, February 18, 2005

Väripulmia

morsinko
Yhden hengen tumpelo-ompelukerho Vikapiston keskiaikainen pukuprojekti on edennyt vaiheeseen, jossa aluspuvun pellavakangas on leikattu ja hakusessa on päällyspuvun eli surcot'n kangas.

Kun nyt jonkinmoiseen autenttisuuteen pyritään, kankaan tulisi olla niin ikään villaa tai pellavaa ja myös väreiltään aikakauteen sopiva. Ruskeat ja lämpimät vihreät tekevät allekirjoittaneesta kovin keuhkosairaan näköisen, mikä tietysti lisäisi autenttisuutta, turhamaisuudesta viis. Viileät värit taas olivat varsinkin tavallisen kansan keskuudessa harvinaisempia. Lähinnä kyseeseen tulisi morsingon- eli indigonsininen (tuolta sivulta on lainattu myös ylläoleva morsinkokasvin kuva).

Kierros kangaskaupoissa on osoittanut, että toivotun tuloksen aikaansaaminen voi vaatia omia värjäystoimia. Kasvivärjäys olisi tietysti oikeaoppisinta, mutta sen opettelemisen taidan tässä hankkeessa jättää väliin. Rajansa kaikella!

Vaan mitäpä ei verkosta löytyisi? Näin kertoo keskiajan värjäystavoista Coloria-net.

"Värimorsingosta saatava sininen edellytti värin kiinnittämistä kankaaseen jollakin tavalla, käytännössä väri usein kiinnitettiin virtsalla. Värin kiinnittymistä tehostettiin alkoholilla, usein niin, että värjärit joivat alkoholia ja käyttivät sitten alkoholilla rikastettua virtsaansa värjäämiseen. Usein kangas sai liota vähintään 12 tuntia värimorsingokylvyssä (usein sunnuntaina). Väri tuli esiin vasta, kun se oli ollut jonkin aikaa kosketuksissa ilman kanssa. Päihtyneet värjärit makailivat (usein maanantaisin) värjättyjen kankaittensa ympärillä."

Monesti olenkin pohtinut, tuntuuko kokeellinen arkeologia työltä ensinkään.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home